2016 gaat voor het UMC Utrecht de boeken in als het jaar van het toezicht. Het verscherpt toezicht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), het verscherpte toezicht van ons als raad van toezicht en de verscherpte blik van de media en andere belanghebbenden: het UMC Utrecht lag onder een vergrootglas in 2016 en alle medewerkers hebben dit gevoeld.

De raad van toezicht constateert dat het UMC Utrecht heeft gewerkt aan het verder verbeteren van de kwaliteit van zorg en de patiëntveiligheid. Als we terugkijken op 2016 kunnen we concluderen dat het pad van herstel, zoals dat eind 2015 onder leiding van de voorzitter van de raad van bestuur Margriet Schneider is ingeslagen, wordt afgelegd. Er is hard gewerkt aan het uitvoeren van het Herstelplan en er zijn resultaten behaald, zoals de JCI- heraccreditatie. We zijn van mening dat er vooruitgang is geboekt en we willen dan ook onze dankbaarheid en waardering voor de 12.000 medewerkers uitspreken.

Zorg is pas goed als de patiënt die als goed ervaart. We zien dat het UMC Utrecht ontwikkelingen in het zorgdomein goed volgt, hier adequaat op inspeelt en daarmee al vele jaren op succesvolle wijze invulling geeft aan zijn maatschappelijke rol. De raad van bestuur waakt erover dat het UMC Utrecht ook voor de toekomst op een goede manier invulling geeft aan de verantwoordelijkheid voor patiënten en de samenleving. Dit doet de raad van bestuur in samenspel met de raad van toezicht conform de zorgbrede Governancecode.

Om onze toezichthoudende rol adequaat te kunnen vervullen, hebben we in 2016 negen vergaderingen belegd met de raad van bestuur. Hierbij zijn we zowel schriftelijk als mondeling geïnformeerd over de voortgang van het Herstelplan en de ontwikkelingen rond het verscherpt toezicht van de IGZ. Daarnaast heeft een hiervoor ingestelde commissie, bestaande uit de voorzitter en twee andere leden van de raad van toezicht, gedurende het jaar intensief contact onderhouden met de raad van bestuur. Deze ad-hoc commissie heeft de raad van toezicht in staat gesteld om de toezichthoudende rol specifiek voor deze onderwerpen adequaat uit te kunnen voeren.

Naast regulier overleg met de raad van bestuur hebben we in 2016 ook onze rol kunnen vervullen voor de strategische projecten, top-benoemingen en belangrijke externe samenwerkingen. Denk hierbij aan samenwerking met het Diakonessenhuis, het St. Antoniusziekenhuis, het Prinses Máxima Centrum, het Hubrecht Instituut, het Alexander Monro Borstkankerziekenhuis en aan de regionale samenwerking op het gebied van hoog-complexe, laag-volume oncologie. Daarnaast hebben we gekeken naar de substantiële investeringen. Hierbij kwamen ook nadrukkelijk de risico’s verbonden aan de (kern)activiteiten, de financiering en de huisvesting aan de orde. De jaarrekening van 2015, de kernrapportages over de kwartaalresultaten 2016, en de begroting voor 2017 zijn in 2016 uitgebreid aan de orde geweest. Om het interne toezicht van het UMC Utrecht te verbeteren, heeft de raad van toezicht erop toegezien dat de raad van bestuur een interne afdeling audit heeft geïnitieerd. Met deze en andere maatregelen zorgt het UMC Utrecht voor beheersbaarheid en betrouwbaarheid, in ons werk dat steeds dynamischer wordt.

De raad van toezicht heeft zich in 2016 op verschillende manieren laten informeren over diverse aspecten van het UMC Utrecht. Dit hebben we onder andere gedaan via bedrijfsbezoeken aan de Calamiteitencommissie, de directie Kwaliteit & Veiligheid, de divisie Beeld en de directie Facilitair Bedrijf. Ook hebben we ons ter plekke laten informeren over het programma Samen voor de Patiënt. Binnen dit programma implementeert het UMC Utrecht een nieuwe werkwijze, waarmee duurzaam de tevredenheid van patiënten en medewerkers wordt verhoogd en de kwaliteit en veiligheid van zorg wordt verbeterd. Op basis van deze bezoeken en alle informatie die we op andere wijze hebben gekregen, constateren we dat er binnen het UMC Utrecht actief en met succes invulling wordt gegeven aan de uitvoering van de in 2015 ingezette strategie Connecting U.

Naast de formele vergaderingen met de raad van bestuur hebben de diverse commissies van de raad van toezicht hun eigen structurele overleggen gevoerd ter voorbereiding op de plenaire vergaderingen met de raad van bestuur.

  • De commissie Kwaliteit & Veiligheid, waarin twee raadsleden zitting hebben, heeft in zeven vergaderingen met de directeur Kwaliteit & Patiëntveiligheid en de voorzitter van de raad van bestuur verdiepend invulling gegeven aan het toezicht op de kwaliteit- en (patiënt)veiligheidsaspecten van het UMC Utrecht.
  • De commissie Onderzoek & Onderwijs, waarin twee raadsleden zitting hebben, is vier keer bijeengekomen met de decaan en de vice-decaan. Op basis hiervan heeft de commissie de plenaire vergaderingen van de raad van toezicht voor wat betreft toezicht op onderzoek en onderwijs voorbereid.
  • De Audit Commissie bestaat uit twee leden van de raad van toezicht en bespreekt de gang van zaken met het verantwoordelijke lid van de raad van bestuur en de directeur Informatievoorziening & Financiën. De Audit Commissie is in 2016 vijf keer bijeengekomen met aandacht voor onder andere ICT en bedrijfsprocessen. Twee keer heeft overleg plaatsgevonden met de externe accountants. De hele raad van toezicht overlegde eveneens twee keer met de externe accountants.
  • De Remuneratiecommissie, bestaande uit twee raadsleden, heeft in twee bijeenkomsten met de directeur personeel & organisatie en de voorzitter raad van bestuur invulling gegeven aan de toezichthoudende functie op gebied van remuneratie- en HR-aspecten van het UMC Utrecht. Tevens hebben de voorzitter en het lid van de Remuneratiecommissie van de raad van toezicht twee keer een vergadering van de Ondernemingsraad bijgewoond. Hierbij waren ook de voorzitter van de raad van bestuur en de directeur personeel & organisatie van het UMC Utrecht aanwezig.

In aanvulling op de overlegmomenten met de Ondernemingsraad en de medisch- en verpleegkundig adviesorganen is ook een overlegvergadering gehouden met de voorzitter en een lid van de Cliëntenraad. Naar aanleiding hiervan hebben we ervoor gezorgd dat het patiëntperspectief in de raad van toezicht verder wordt geborgd.

De raad van toezicht heeft in beslotenheid vergaderd over het functioneren van de raad van bestuur. We hebben vertrouwen in het bestuurlijk handelen van de raad van bestuur. Dit vertrouwen wordt gesterkt door de succesvolle doorvoering van maatregelen uit het Herstelplan, de manier waarop de raad van bestuur invulling geeft aan de borging en opvolging van deze maatregelen en het onderzoek naar cultuur, leiderschap, gedrag en sociale veiligheid. De raad van toezicht heeft hierbij geconstateerd dat in alle openheid en transparant wordt gewerkt aan het verder verbeteren van de interne organisatie en de organisatiecultuur.

In 2016 heeft de raad van toezicht in zijn jaarlijkse zelfevaluatie ook uitgebreid stilgestaan bij het eigen functioneren als toezichthoudend orgaan. Hierbij hebben we aanvullende maatregelen genomen om de toezichthoudende functie verder te bestendigen en te versterken. Dit heeft geresulteerd in een gewijzigd profiel van de raad van toezicht met de benoeming van mevrouw prof. dr. M. de Visser (per 1 juli 2016) en de heer drs. ir. A. Kregting MBA (per 1 december 2016). De raad van bestuur dankt mevrouw prof. dr. S.P. Verloove-Vanhorick en mevrouw drs. A.M. Fentener van Vlissingen. Beiden hebben zij in 2016 hun tweede zittingstermijn afgerond. In de afgelopen acht jaar hebben zij de raad van toezicht met hun expertise en ervaring verrijkt en het UMC Utrecht hiermee een grote dienst bewezen.

Samenvattend, de manier waarop het UMC Utrecht invulling heeft gegeven aan de (kern)activiteiten, de bedrijfsvoering en het kwaliteits- en medewerkersbeleid, biedt de raad van toezicht het vertrouwen dat de instelling goed wordt bestuurd. Dit blijkt ook uit de jaarresultaten die zijn geboekt op het gebied van zorg, onderzoek, onderwijs, financiën, innovatie én samenwerking. Door dat wat aan de raad van toezicht is gerapporteerd en dat wat de raad van toezicht heeft kunnen constateren, zijn we van mening dat het pad van herstel goed is ingezet. Met volle aandacht en groot vertrouwen zien we uit naar hoe het UMC Utrecht ook in 2017 aan deze interne verbeterslag werkt en de Connecting U-strategie verdere invulling gaat geven. Het in april jl verschenen rapport van de IGZ en de activiteiten die het UMC Utrecht onderneemt, geven de raad van toezicht vertrouwen dat de raad van bestuur er ook in zal slagen de zo gewenste cultuurverbetering tot stand te brengen We moedigen alle
medewerkers van het UMC Utrecht van harte aan om hieraan bij te dragen.


Namens de raad van toezicht,
J.G. van der Werf

23 Mei 2017

Verslag van de raad van toezicht 2016