Waardecreatie

Via onze strategie willen we waarde creëren voor al onze stakeholders en de maatschappij in het algemeen. In onderstaand model staat overzichtelijk wat we doen, hoe we dat doen en welke waarde we hiermee creëren.

Strategie en waardecreatie

Strategie

In 2015 hebben we de strategie Connecting U (2015-2020) gelanceerd. Bij de totstandkoming van deze strategie hebben we externe stakeholders, zoals patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars, verwijzers/huisartsen en collega-instellingen, uitvoerig betrokken. In onze Connecting U-strategie staat de interactie met patiënt en samenleving centraal. Hiermee sluiten we aan op de maatschappelijke trend dat patiënten meer regie wensen over hun gezondheid en zorg.

Met onze Connecting U-strategie werken we aan twee hoofddoelen:

1. Maatschappelijke impact creëren via onze speerpunten
2. Verbinding met de patiënt

Om de twee hoofddoelen waar te maken, heeft onze Connecting U-strategie drie ondersteunende doelen:

1. Optimaliseren van onze processen
2. Ontwikkelen van menselijk kapitaal
3. Een slagvaardige en duurzame organisatie creëren



Herstelplan

In 2016 stonden we als organisatie voor de uitdaging om aantoonbaar te maken dat we leren, verbeteren, sturen en verantwoording afleggen. De voorzitter van onze raad van bestuur, Margriet Schneider, heeft dit begin 2016 kenbaar gemaakt in haar 100-dagen speechIn het voorjaar van 2016 hebben we een Herstelplan opgesteld met hierin een reeks maatregelen om onze processen, transparantie, communicatie en cultuur versneld te verbeteren, met als achterliggend doel om de kwaliteit van zorg voor onze patiënten en de patiëntveiligheid een positieve impuls te geven. In 2016 hebben we de meeste maatregelen uitgevoerd en de nodige verbeteringen gerealiseerd.

Het Herstelplan bevatte de onderdelen:

1.  Aanbevelingen opvolgen
2.  Regievoering WKZ
3.  IGZ-bezoeken
4.  Implementeren verbetermaatregelen voor KNO-afdeling
5.  Cultuur, leiderschap en gedrag
6.  Patient en Peer Support
7.  Betekenisvolle transparantie
8.  Communicatie
9.  Centrum voor thuisbeademing

Verscherpt toezicht IGZ

De Inspectie voor de gezondheidszorg (IGZ) heeft 6 april 2016 besloten om het UMC Utrecht onder verscherpt toezicht te stellen. De aanleiding voor het verscherpt toezicht was de communicatie door de raad van bestuur van het ziekenhuis over de re-integratie van een medewerker op de afdeling Hoofd Hals Chirurgische Oncologie. In de periode daarna heeft de raad van bestuur een structuur ingericht om de voortgang van de uitvoering van het Herstelplan te kunnen waarborgen en om het plan waar nodig aan te scherpen en aan te vullen. Ook heeft de raad van bestuur extra aandacht besteed aan communicatie met medewerkers. Eind 2016 zijn in alle divisies en directies gesprekken met medewerkers georganiseerd om over de uitkomsten van het onderzoek en de aanbevelingen te spreken. Daar was de raad van bestuur persoonlijk bij aanwezig. Per 6 oktober heeft de IGZ het verscherpt toezicht beëindigd. De IGZ heeft geconstateerd dat de raad van bestuur van het UMC Utrecht de inspectie adequaat informeert over zaken die van invloed kunnen zijn op de kwaliteit en veiligheid van de patiëntenzorg. Ook was de IGZ van mening dat het UMC Utrecht concrete vooruitgang boekt in aangekondigde verbeteringen.

In april 2017 bracht de IGZ een rapport uit na nader onderzoek. Het IGZ-onderzoek wijst uit dat in het UMC Utrecht in het algemeen goed en veilig wordt gewerkt. Medewerkers van het UMC Utrecht zijn betrokken en gemotiveerd en tonen grote inzet om hun patiënten de best mogelijke zorg te bieden. Het IGZ-rapport laat echter ook zien dat er op onderdelen fouten zijn gemaakt en dat er sprake is geweest van risico’s voor de patiëntveiligheid. Daarnaast stelt het rapport dat er in delen van de organisatie geen sprake was van een open en veilige aanspreekcultuur. Daarbij wordt kritiek geuit op de hiërarchische (divisie)structuur van de organisatie, die zorgt voor een grote afstand tussen de raad van bestuur en de directe zorg. Tot slot heeft de IGZ tekortkomingen geconstateerd in calamiteitenonderzoeken en de rapportage daarvan.

De belangrijkste aanbevelingen en maatregelen van de IGZ hebben betrekking op het realiseren van een open en veilige cultuur en verkleinen van de gesignaleerde afstand tussen leidinggevenden (inclusief raad van bestuur) en medewerkers. Binnen twee maanden moet er een plan van aanpak worden opgesteld, dat aansluit op het eerder gepresenteerde Herstelplan van het UMC Utrecht en de aanbevelingen uit het eigen cultuurrapport. Ook borging van de vernieuwde calamiteitenprocedure en de verbeteringen in kwaliteit en patiëntveiligheid maken hier onderdeel van uit. Tegen de betreffende arts betrokken bij een aantal calamiteiten wordt geen tuchtklacht ingediend.

Aandacht voor cultuur en leiderschap

In 2016 heeft in opdracht van de raad van bestuur een UMC Utrecht-breed onderzoek plaatsgevonden naar leiderschap, cultuur en gedrag (samenwerking en sociale veiligheid). Dit onderzoek is uitgevoerd door het Kets de Vries Instituut (KDVI). In totaal hebben 237 medewerkers en leidinggevenden uit verschillende divisies en directies deelgenomen aan (groeps)interviews.

Uit het onderzoek is een aantal conclusies en aanbevelingen gekomen. Zo zijn onze medewerkers zeer betrokken en trots op wat we met elkaar bereiken voor de patiënt. En over het algemeen wordt goed multidisciplinair en multidivisioneel samengewerkt, wat onze primaire taken positief beïnvloedt. De leiderschapscultuur binnen sommige onderdelen van het UMC Utrecht is soms dominant hiërarchisch en controlerend. Dit kan van negatieve invloed zijn op het gevoel van sociale veiligheid van medewerkers.

Eind 2016 zijn in alle divisies en directies gesprekken met medewerkers georganiseerd om over de uitkomsten van het onderzoek en de aanbevelingen te spreken. Daar was de raad van bestuur persoonlijk bij aanwezig. In 2017 stellen we een plan van aanpak op voor het concreet implementeren van benodigde acties.