Zorg

Het verlenen van zorg aan patiënten is een van onze drie kerntaken. Deze zorg verbeteren we continu, onder andere via de medische kennis die wij opdoen binnen onze kerntaak Onderzoek. En conform onze Connecting U-strategie, streven we hierbij naar een optimale verbinding met de patiënt en stemmen we onze zorg zoveel mogelijk af op de individuele behoefte. Hiervoor is het belangrijk dat wij de patiënt en zijn omgeving goed kennen. We hebben daarom nauw contact met ketenpartners in het netwerk rond de patiënt, zoals huisartsen, regionale ziekenhuizen en andere behandelcentra.

2016 was voor het UMC Utrecht een bewogen jaar, waarin het belang van continu verbeteren en kwaliteit van zorg voor ons de hoogste prioriteit had. Zo hebben we ons ingezet om verbetermaatregelen uit ons Herstelplan te implementeren. Achterliggend doel hiervan was om de kwaliteit van zorg voor onze patiënten en de patiëntveiligheid versneld op onderdelen te verbeteren. Ook stonden we vanaf 6 april gedurende een half jaar onder verscherpt toezicht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Daarnaast speelde in 2016 de heraccreditatie van de Joint Commission International (JCI), een gerenommeerd internationaal accreditatieorgaan voor kwaliteit en veiligheid in de zorg. De JCI heeft na een zesdaags bezoek geconcludeerd dat het UMC Utrecht aan de criteria voor heraccreditatie voldoet en heeft het keurmerk aan ons toegekend.