Patiëntenparticipatie

Zorg

Onze kerntaken (zorg, onderzoek en onderwijs) kunnen we alleen goed doen als we patiënten actief betrekken en ze mee laten denken en praten. Alleen dan weten we zeker dat we de juiste dingen doen, op de juiste manier. We streven dan ook naar inbedding van patiëntenparticipatie binnen al onze kerntaken en werkzaamheden. Dit is de essentie van de visie op patiëntenparticipatie wie we in 2016 hebben ontwikkeld.

In 2016 hebben we een intranet-website ingericht, waar medewerkers relevante informatie, methodieken en casussen kunnen vinden. Voor vragen kunnen medewerkers terecht bij de Helpdesk Patiëntenparticipatie. Ook hebben we een Netwerk Patiëntenparticipatie opgezet, van waaruit we iedere twee maanden een netwerksessie organiseren. Hier kunnen medewerkers en patiënten ideeën en kennis uitwisselen. In 2016 zijn er twee sessies geweest. Om patiënten te koppelen aan pilots en onderzoeken in het UMC Utrecht, loopt er een pilot voor een ‘uitzendbureau’ voor patiënten.

Resultaten in 2016

In 2017 zetten we in op het creëren van nog meer bewustwording rond patiëntenparticipatie, door het onderwerp te behandelen in interne trainingen en cursussen en lopende programma’s binnen UMC Utrecht, zoals Samen voor de Patiënt. Ook zullen al onze divisies een klankbordgroep van professionals en patiënten formeren om strategische en tactische thema’s te toetsen en een contactpersoon voor patiëntenparticipatie aanstellen.

Doorkijk naar 2017

Kwaliteit en patiëntveiligheid 

Zorg

Kwaliteit en patiëntveiligheid 

Zorg

Kwaliteit en patiëntveiligheid 

Zorg

Kwaliteit en patiëntveiligheid 

Zorg