Zorgcontinuüm
via e-health 

Zorg

Het UMC Utrecht zet sterk in op zorgvernieuwing. Dit doen we door samen met onder andere huisartsen en andere zorgaanbieders een naadloos zorgtraject (continuüm) voor patiënten te creëren en patiënten meer zelf de regie te geven. Hierbij maken we gebruik van ICT en mobiele e-health technologie, zoals apps en thuismonitoringapparatuur. Gezamenlijk komen we zo tot een nieuwe manier van zorg verlenen: meer zelfsturing thuis door de patiënt, ondersteund door zorg op het moment dat het echt nodig of gewenst is met meer persoonsgerichte adviezen en betere afstemming tussen de zorgverleners onderling.

In 2015 hebben we als eerste ziekenhuis in Nederland een patiëntenportaal opengesteld voor patiënten. Via Mijn UMC Utrecht kunnen patiënten gedeeltes van hun medisch dossier real-time bekijken, labresultaten inzien, e-consulten aanvragen en afspraken maken. Met Mijn UMC Utrecht zijn wij digitaal verbonden geraakt met veel van onze patiënten en hebben we de eerste stap gezet in het creëren van een zorgcontinuüm. In 2016 is het aantal unieke bezoekers per maand gestegen van circa 7.000 naar circa 9.000. In totaal waren er in 2016 ruim 35.000 unieke bezoekers en ongeveer 308.000 bezoeken.

Het UMC Utrecht deelt haar kennis met andere ziekenhuizen en zorgprofessionals. In 2016 organiseerden we twee sessies voor totaal circa tweehonderd geïnteresseerden. Vanwege de grote belangstelling herhalen we de sessie in het voorjaar van 2017. Hierbij werken we samen met Nictiz voor het delen van onze kennis en ervaring via een handboek en een filmpje. In 2017 maken we het patiëntenportaal nog gebruiksvriendelijker voor gebruik op mobiele apparaten. Ook zullen we het gebruik van het portaal door artsen en patiënten nog meer stimuleren.  

Patiëntenportaal

Samen met patiënten en ketenpartners, zoals huisartsen en revalidatiecentra, hebben we in 2016 een zorgtraject (continuüm) ontwikkeld voor drie patiëntengroepen via de inzet van mobiele technologie als apps en thuismonitoringapparatuur, namelijk:

In totaal hebben in 2016 zeventig patiënten meegedaan met de pilots. 

Apps en thuismonitoring

De evaluatie van de pilots eind 2016 was positief. We hebben dan ook besloten om meer patiënten mee te laten doen aan de pilots in 2017 en nog meer innovaties toe te voegen, zoals de mogelijkheid om thuis het zoutgehalte in het lichaam te meten (belangrijk bij patiënten met een hoge bloeddruk). Ook gaan we in 2017 pilots lanceren voor vier extra patiëntengroepen, namelijk: vrouwen met een complex verlopende zwangerschap (meten bloeddruk thuis), patiënten die ingesteld worden op psychofarmaca, kinderen met chronische vermoeidheid en/of pijn, patiënten die intensief behandeld zijn in het UMC Utrecht (volgen na bijvoorbeeld een operatie of IC-opname). Ons doel is om in 2018 op deze manier 1.500 patiënten te helpen.

Uit evaluatie kwamen ook verbeterpunten naar voren. Zo willen we de app voor patiënten met kinderreuma nog beter afstemmen op de belevingswereld van kinderen. Ook moeten we kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat de app aantrekkelijk blijft voor chronische patiënten, dus hoe we voor gebruikerstrouw zorgen. Daarnaast willen we zorgverleners ondersteunen om optimaal gebruik te maken van deze nieuwe manier van zorg verlenen. Met deze verbeterpunten gaan we ook in 2017 aan de slag.   

Een ander punt van aandacht in 2017 is het dilemma rond het kostenaspect van e-health. E-health biedt mogelijkheden, maar de manier waarop we deze zorg nu verlenen past nog niet in de huidige systematiek van vergoeding van verzekeraars. In 2017 zullen we dan ook in gesprek gaan met zorgverzekeraars om te kijken hoe we tot een nieuw model kunnen komen.

Doorkijk naar 2017 

Om meer persoonsgerichte zorg te kunnen leveren, willen we optimaal gebruik maken van alle data die in het zorgproces rond de patiënt worden gegenereerd. Door al deze gegevens op een slimme manier te analyseren hopen we beter inzicht te krijgen in wat op dat moment het beste is voor een specifieke patiënt. 

Met het beschikbaar komen van nieuwe technologie (analytics, machine learning, deep learning) kunnen we beschikbare data op een directe manier inzetten in de patiëntenzorg. Dit relatief nieuwe terrein biedt naar verwachting interessante mogelijkheden om bijvoorbeeld behandelplannen nog meer op de individuele patiënt af te stemmen, om ziekteverloop te voorspellen en voor continue monitoring/feedback. In het najaar van 2016 hebben we besloten om in 2017 een werkplaats voor data-analytics in te richten en een aantal pilots te starten.

Werkplaats voor data-analytics 

We realiseren ons hoe belangrijk openheid is, maar de privacy van patiënten is ook belangrijk om te respecteren. Ook bij onze e-health activiteiten staat de privacy van onze patiënten en de veiligheid van data voorop. Ons standpunt is dat gegevens van de patiënt zijn en van de patiënt blijven. We vragen dan ook altijd nadrukkelijk toestemming om gebruik te mogen maken van de gegevens van onze patiënten. Om de veiligheid van gegevens van onze patiënten te borgen, beveiligen we onze ICT-processen en maken we alleen gebruik van kwalitatief hoogstaande apparatuur.

Privacy

Kwaliteit en patiëntveiligheid 

Zorg

Zorgcontinuüm
via e-health 

Zorg

Kwaliteit en patiëntveiligheid 

Zorg

Kwaliteit en patiëntveiligheid 

Zorg

Kwaliteit en patiëntveiligheid 

Zorg

Kwaliteit en patiëntveiligheid 

Zorg

Kwaliteit en patiëntveiligheid 

Zorg