Clientenraad aan het woord
Studenten aan het woord
Patiënt aan het woord
Burgermeester aan het woord
Carrièreontwikkeling en carrièreperspectief
Het UMC Utrecht wil academici niet alleen waarderen voor het onderzoek dat ze doen, maar ook voor andere taken, waaronder onderwijs. Een carrièreontwikkeling in het onderwijs stimuleren we dan ook sterk.
Verbeteringen in BKO en SKO
In 2016 heeft 67% van onze docenten de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) en Seniorkwalificatie Onderwijs (SKO) behaald. In 2017 gaan we verder met deze inhaalslag. Om kandidaten bij dit proces te helpen, heeft het Expertisecentrum voor Onderwijs en Opleidingen diverse extra activiteiten georganiseerd, zoals een specifieke compacte training voor hoogleraren in de zomer, extra docenttrainingen, schrijfretraites en persoonlijke begeleiding.
Teaching Scholars programma
In september 2016 zijn er zes senior docenten ingestroomd in het tweejarige programma Teaching Scholars-programma, waarmee we senior docenten ondersteunen in de stap naar hoogleraar. In totaal zijn er tot nu toe 22 senior docenten in het programma ingestroomd. Tien hebben het programma inmiddels afgerond.
Beleidsadvies Onderwijscarrièrebeleid
Met ondersteuning van het Utrecht Simuleringsfonds Onderwijs (USO) heeft visiting professor H.C. Chen in 2016 een uitgebreid beleidsadvies (Supporting Faculty Teachers) geschreven als fundering voor een onderwijscarrièrebeleid voor onderwijstalent. In 2017 implementeren we dit advies.
Opleiders/adviseurs in opleiding
In 2016 heeft de UMC Utrecht Academie vier opleiders/adviseurs in opleiding aangenomen en zijn er nog drie opleiders in opleiding gedetacheerd vanuit de divisie Kinderen en divisie Vitale Functies. Hiermee willen we zorgprofessionals de mogelijkheid bieden hun carrière in het onderwijs te vervolgen.
Centre for Academic Teaching
Het college van bestuur van de Universiteit Utrecht heeft Manon Kluijtmans, opleidingsdirecteur van de master Klinische Gezondheidswetenschappen, per 1 oktober 2016 benoemd tot kwartiermaker van een nieuw op te richten Centre for Academic Teaching. Dit centrum, waarin alle universiteitsbrede leergangen en professionaliseringstrajecten voor docenten worden gebundeld, moet bijdragen aan de professionalisering van docenten en in de waardering voor onderwijs en docentschap.
Droombaan ontdekken
Op verzoek van afgestudeerden van de opleiding Biomedical Sciences heeft de opleiding de pilot Navigation towards personal excellence opgezet. Deze pilot leert studenten vanaf het eerste masterjaar ontdekken wat hun droombaan is en hoe ze die kunnen krijgen. De pilot was succesvol en de opleiding heeft besloten verder te gaan met het voorbereiden van de studenten op de arbeidsmarkt.
Leven lang leren: onderwijs op maat
Om het onderwijsaanbod te personaliseren en te flexibiliseren en medewerkers te stimuleren zich te blijven ontwikkelen om duurzaam en flexibel inzetbaar te zijn, is de UMC Utrecht Academie in 2016 begonnen met het programma Mijn Academie. Hierin bieden we flexibele leermodules en stimuleren we leren op de werkvloer, via e-learning en feedbackmogelijkheden.
Interprofessioneel en interdisciplinair leren
Om kennis over interprofessioneel en interdisciplinair werken op te bouwen zijn we in 2016 binnen de divisie Interne Geneeskunde en Dermatologie een pilot gestart met een interprofessionele leerafdeling. Op deze leerafdeling hebben ouderejaarsstudenten in opleiding tot arts, een verpleegkundige, een fysiotherapeut, een diëtist en een apotheker drie weken de zorg voor vier patiënten, onder toeziend oog van hun supervisoren.
Talentontwikkeling
via onderwijs
Onderwijs
Studenten en medewerkers met hun unieke talenten zijn bepalend voor het succes van het UMC Utrecht. Daarom willen we studenten, medewerkers en docenten stimuleren het beste uit zichzelf te halen.
Interprofessioneel en interdisciplinair leren
Leven lang leren: onderwijs op maat
Carrièreontwikkeling en carrièreperspectief