Learning Analytics
In 2016 heeft het Onderwijscentrum vanuit het USO-project Differentiatie door Blended Learning en Learning Analytics, samen met een groep informaticastudenten binnen hun Bachelor Software Project, gewerkt aan de ontwikkeling van de Learning analytics service LearnLytics. Het doel is om leeractiviteiten die op verschillende plekken worden geregistreerd op een centrale plek inzichtelijk te maken voor zowel studenten en docenten als beleidsmakers. Zo kunnen we studenten beter ondersteunen en het onderwijsproces beter vormgeven.
Rubics
De masteropleiding Biomedical Sciences heeft zogenoemde rubrics ontwikkeld om op een efficiëntere en meer uniforme wijze stages te kunnen beoordelen. De commissie Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs heeft de succesvolle ontwikkeling en invoering van de rubrics beloond met de titel Parel. Rubics wordt hiermee als goed voorbeeld nadrukkelijk onder de aandacht gebracht van andere faculteiten.
Blended learning
In 2016 is ons ICT-programma Onbegrensd Leren succesvol afgesloten en verder gegaan als reguliere onderwijsactiviteit. De ambitie van Onbegrensd Leren was om studenten en medewerkers overal en altijd toegang te geven tot digitale bronnen, communicatiemiddelen en instrumenten voor zelfstudie, feedback en beoordeling. Dit noemen we blended learning.
Om blended learning te faciliteren, hebben we het UMC Utrecht E-ducational Landscape ingericht. Dit is een goed vindbaar en herkenbaar onderwijsplatform, waarin online onderwijs en contactonderwijs doeltreffend met elkaar zijn verbonden. In 2016 hebben we fysieke werkplekken ingericht om studenten te ondersteunen bij studie alleen, in kleine groepen of in projectvorm, met of zonder eigen devices.
Voor een optimale inzet van blended learning is het zaak dat we in de komende jaren focussen op het verfijnen van het leercontinuüm en dit versterken met innovatieve softwaretechnologie die de inzet van ‘learning analytics’ mogelijk maakt.