Samen voor de Patiënt

Medewerkers

In 2016 zijn we begonnen met het introduceren van een nieuwe werkwijze binnen onze organisatie via het programma Samen voor de Patiënt. Met deze nieuwe werkwijze willen we duurzaam de tevredenheid van patiënten en medewerkers verhogen en de kwaliteit en veiligheid van zorg verbeteren. Via Samen voor de Patiënt werken we aan het ondersteunende doel van onze Connecting U-strategie ‘Optimaliseren van onze processen’ en hiermee dragen we bij aan de twee hoofdoelen (Maatschappelijke impact van onze speerpunten en Verbinding met patiënten).

Samen voor de patiënt is een manier om zó samen te werken dat we gezamenlijk verantwoordelijkheid kunnen nemen om de vraag van de patiënt op de beste manier te beantwoorden. Hiervoor is het nodig dat we beter luisteren naar de wensen en ervaringen van onze patiënten, kritisch kijken naar hoe we onze processen rondom de patiënt hebben ingericht en een cultuur creëren waarin we elkaar aanspreken en iedereen elke dag gestimuleerd wordt om te werken aan verdere verbeteringen.

Hoe werkt Samen voor de Patiënt? 

Samen voor de patiënt is een manier van samenwerken, waarbij we in ons dagelijkse werk direct verbeterideeën uitproberen om zo de vraag van de patiënt op de beste manier te beantwoorden.

Afdelingen kiezen per honderd dagen doelen om de kwaliteit of veiligheid van zorg of tevredenheid van patiënten te verhogen. Doelen kunnen bijvoorbeeld zijn: informatievoorziening rond opname aan patiënten verbeteren, verhogen van de medicatieveiligheid of de voeding nog smakelijker te maken. In de nieuwe werkwijze staat multidisciplinaire samenwerking en experimenteren centraal. Elke ochtend komen de medewerkers van een afdeling samen, bespreken ze de doelen en bedenken ze verbetermaatregelen. Ze passen deze vervolgens direct toe in de praktijk en meten de effecten ervan. Bijvoorbeeld door patiënten te vragen wat ze van de informatievoorziening of het eten vinden. Het team gebruikt de inzichten die ze hieruit opdoen om nieuwe verbeteringen te bedenken en door te voeren.

Resultaten in 2016

In 2016 hebben we de nieuwe werkwijze geïntroduceerd bij acht afdelingen van het facilitair bedrijf, de divisie Hart & Longen en de divisie Vrouw & Baby. Inmiddels hebben we meer dan 1.500 patiënten gevraagd om feedback en we kunnen stellen dat de aanpak een duidelijke impact heeft op patiënttevredenheid, kwaliteit en veiligheid, en medewerkerstevredenheid. Zo worden bezoekers van onze restaurants nu gemiddeld binnen negentig seconden geholpen aan de kassa, is de ligduur van patiënten met een acuut coronair syndroom met gemiddeld 42% gedaald en is de wachttijd voor een poli-afspraak en uitgebreid longonderzoek gehalveerd van zestig naar dertig dagen. In totaal hebben we in 2016 ruim 1.100 verbeterideeën opgehaald en 17% van onze medewerkers ervaart dat verbeteringen worden gezien en het team of een collega hier erkenning voor krijgt.

Doorkijk naar 2017

In 2016 hebben we ons gefocust op zorggerelateerde trajecten. In 2017 zullen we ook aandacht hebben voor afdelingen die zich bezighouden met onderzoek en onderwijs en gaan we de nieuwe werkwijze implementeren op in totaal nog eens 28 afdelingen. Onze doelstelling is om in 2020 heel het UMC Utrecht volgens de werkwijze Samen voor de Patiënt te laten werken.